Oare când sunt pregătiți părinții de intrarea în grădiniță a propiilor copii?

  • 0 comments

În mod neașteptat, adaptarea cu succes a copilului la grădiniță depinde în mare măsură și de cât de pregătit este părintele de această etapă nouă din viața copilului, familiei. Observațiile noastre ne-au condus spre câteva idei care sperăm să vă fie de folos.

👇 Astfel, părinții sunt pregătiți de intrarea copiilor în grădiniță când:
 Au înțeles beneficiile colectivității care nu pot fi găsite în cadrul activităților desfășurate acasă;
 S-au convins că pe lângă dezvoltarea cognitivă copilașul are nevoie de dezvoltare socială și emoțională în cadrul grupului de copii;
 Își amintesc că vârsta preșcolarității este perioada achizițiilor fundamentale sub raportul: motricității, autonomiei personale, dezvoltării sociale, cognitive, etc.
 Au ales grădinița după ce s-au convins că este un loc bun pentru copilul lor;
 Au cunoscut conducerea grădiniței și o parte din cadrele didactice;
 Pot diferenția între plusurile și minusurile activităților copiilor alături de membrii familiei și activităților din grădiniță;
 Nu au așteptarea ca la grădiniță nevoile copilului să fie intuite exact cum se întâmplă acasă când în jurul unui singur copil sunt chiar mai mulți adulți uneori iar în mediul grădiniței sunt mai mulți copii la un adult;
 Pot desprinde avantaje și în acest aparent dezavantaj menționat mai sus: copilul învață să își exprime cu voce tare nevoile, să-și asigure confortul într-o oarecare măsură, învață independența.
 Se bucură ca propriul copil să își lărgească sfera socială prin cunoașterea altor copii și adulți din afara familiei;
 Poate accepta că uneori copilul va dori să meargă la grădiniță și alteori nu pentru că toți avem zile mai bune și zile mai puțin bune și deseori ne dorim să ieșim din rutina de zi cu zi;
 Sunt pregătiți să se despartă uneori de copilul său în timp ce acesta plânge și înțeleg că și acest tip de despărțiri sunt foarte normale în primele zile, săptămâni de grădiniță, la întoarcerea din vacanță sau periodic, când sunt și alte schimbări în viața copilului;
 Conștientizează faptul că adulții sunt mai puțini flexibili decât copiii, își fac mai multe griji și se adaptează mai greu situațiilor noi decât cei mici;
 Aleg să aibă încredere în sine, în propriul copil și în educatori;
 Știu că învătarea prin colaborare cu alți copii este foarte valoroasă;
 Renunță la a mai face atât de multe comparații între ce e acasă și ce e la grădiniță;
 Sunt dispuși să îi vorbească copilului pozitiv și cu entuziasm despre mediul grădiniței dar totodată autentic și deschis, punctând și eventualele evenimente mai puțin plăcute care se pot întâmpla;
 Normalizează situații în care pe lângă achizițiile valoroase ale copilului din grădiniță, el va aduce acasă și comportamente nepotrivite. Copiii vin din medii diferite și aduc în colectiv un bagaj de comportamente diferite. A învăța și lucruri bune și lucruri mai puțin bune ține tot de normalitate, în dezvoltarea ființei umane. Lovindu-te de rău, vei învăța ce e bine, frumos, dezirabil și moral în societatea noastră. Toate experiențele sunt bune atunci când copilul e înconjurat de adulți înțelepți care știu transforma totul în veritabile lecții de viață, în învățături.
 Lucrează cu ei la amintirile pe care le au despre despărțirile din viața lor de copil, despre adaptarea lor la grădiniță, școală, despre eventualele traume, emoții negative și sunt dispuși să diferențieze între viața proprie și viața copilului;
 Își țin în frâu dorința de control exagerat a tot ceea ce există în viața copilului personal pentru simplul fapt că niciodată nu avem garanția că putem controla totul și deci, acest lucru este în zadar. Încrederea, autoîncurajarea, gândirea pozitivă aduc mari beneficii atât copilului cât și părintelui în toate etapele vieții.

#pregatireapentrugradinita #joyfullearning #educatiecubucurie

(Ioana Omuț)

Share Social

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *